Htijdens je zwangerschapa.Misselijk

Misselijk tijdens je zwangerschap

Alles over zwangerschapsmisselijkheid Soms zijn vrouwen al misselijk voordat ze weten of ze zwanger zijn. Sommi9ge vrouwen zijn geen dag zwanger. Ook per zwangerschap kan dit verschillen. Ook zit er een verschil in van de mate van misselijkheid. Sommige vrouwen zijn alleen 's ochtends misselijk, anderen voelen zich de hele dag ziek. Ben je zwanger van een meerling, dan is de kans op misselijkheid iets groter. Wat is de oorzaak van zwangerschapsmisselijkheid? Wat de oorzaak van zwangerschapsmisselijkheid precies is, is niet bekend. Het lijkt erop dat het hormoon hCG – dat je lichaam tijdens de eerste weken van je zwangerschap in flinke hoeveelheid aanmaakt – hier een groot aandeel in leverd . Gaat het over? Op het moment dat je hormoonspiegel wat meer in evenwicht komt en je lichaam een beetje gewend is aan je zwangerschap, gaat de zwangerschapsmisselijkheid in de meeste gevallen vanzelf over. meestal is dit na 12 tot 16 weken. Een klein percentage van de zwangere vrouwen blijft gedurende de hele zwangerschap last houden van misselijkheid. Ook kan het zijn dat je aan het einde van de zwangerschap (weer) wat misselijk wordt. Het groter worden van je baarmoeder kan drukt tegen je maag en dat kan ook klachten van misselijkheid geven. Kan zijn dat als de baby indaalt de misselijkheid weer afneemt. Misselijk en nu? Vaak ben je ’s morgens (het meest) misselijk, doe rustig aan. Start rustig op. Spring niet je bed uit. Drink een kop thee en eet iets lichts, crackertje, beschuitje. Kijk even wat voor jou prettig werkt, eerst drinken, dan eten of andersom. Eet geen grote porties in 1 keer, maar eet liever een paar keer kleinere hoeveelheden verdeeld over de dag. Zorg ook dat je altijd iets te knabbelen bij je hebt. Ben je ’s nachts misselijk? Probeer dan iets kleins te eten voor je gaat slapen, bijvoorbeeld een crackertje of bakje vanille vla. Probeer geen maaltijden over te slaan en eet zo gezond mogelijk. Ook scherp gekruide en vet eten kunnen je een misselijk gevoel geven. Verse sinaasappelsap, koffie koffie kunnen een misselijk gevoel opwekken. Maar ook geuren die je voorheen niet opmerkte of lekker vond. Geef je geregeld over? Let er dan op dat je niet teveel vocht verliest. Neem gedurende de dag steeds een slokje water. Als dit echter veel is en gedurende de hele dag, je gewicht verliest en je je echt niet goed voelt, neem dan contact op met je huisarts, verloskundige of gynaecoloog. Slaap je te weinig of heb je veel last van spanning of stress, dit kan er ook voor zorgen dat je je misselijk voelt. Probeer wat extra rust te nemen, even plat liggen. We horen ook weleens dat muntthee of perpermuntjes helpen. Als je echt helemaal niks binnen kunt houden, neem dan 2 uur lang helemaal niks, zelfs geen slokje water. Drink daarna een slokje en als dat goed gaat een halfuur later weer. Gaat dit goed, dan kun je gaan opbouwen: neem steeds vaker een slokje water. Probeer vervolgens appelsap en iets lichts als een beschuitje. Zodra je je weer misselijk begint te voelen, stop dan weer 2 uur met eten en drinken. Op die manier gun je je maag even helemaal rust. Helpt dit niet neem dan contact op met je huisarts, verloskundige of gynaecoloog. Ik spuug veel, levert dit gevaar voor de baby op? Spugen zeker in het begin van je zwangerschap is op zich niet gevaarlijk voor je baby. Je lichaam zorgt op de eerste plaats goed voor je baby. Ook is je baby nog zo klein, dat je baby nog geen grote hoeveelheden voedingsstoffen nodig heeft. Misschien val je wat af. In de meeste gevallen is dit geen probleem. Bij twijfel altijd even contact opnemen met je huisarts, verloskundige of gynaecoloog.