tijdens je zwangerschapSlapen

Slapen

Slapen tijdens je zwangerschap Komt je vast bekend voor, moe, moe en nog eens moe. Al hoeft dat niet voor iedereen te gelden. Op zich niet gek, want een zwangerschap kost nu eenmaal veel energie. En dan lig je lekker en val je niet in slaap, hoe frustrerend! Toilet Je ligt net lekker en dan voel je dat je moet plassen. Dit een paar maal per nacht. Dit komt door de veranderingen in je hormoonhuishouding. Je hebt wat meer vocht nodig dan als je niet zwanger bent, dus je moet overdag voldoende drinken. Meestal neemt dit na een week of twaalf –tijdelijk- af en kun je weer wat langer doorslapen Later in je zwangerschap komt het vaker naar de wc gaan gewoon weer terug. Er komt meer druk te staan op je blaas door je groeiende buik. Hoe verder in de zwangerschap hoe lastiger het soms ook wordt om een fijne slaaphouding te vinden. Lekkere houdingen Op je linkerzij te slapen wordt aangeraden. De doorstroming van bloed naar de placenta is dan beter. Dit komt je baby ten goede, een goede toevoer voorziet van voldoende zuurstof en voedingsstoffen. Ook werken je nieren het beter als je op je linkerzij ligt. Op je rug slapen wordt naar aanbevolen. De combinatie van het gewicht van de baby en je baarmoeder kan dan de ader die langs je wervelkolom ligt dichtdrukken, zodat er een minder goede bloeddoorstroming vanuit je onderlichaam is. Ook richting de placenta. Hier kun je ook weer spataderen, aambeien, vochtophoping van krijgen in je benen. Misschien helpt het om in de laatste maanden een kussen, een voedingskussen of opgevouwen handdoeken gebruiken om lekker te liggen. Leg er bijvoorbeeld een tussen je gebogen knieën, één onder je buik en één achter je rug voor steun.